Stereotypering

Wanneer een erg overdreven en aangedikt beeld wordt geschetst van een bepaald persoon of een groepering, noemen we dit bij humor stereotypering. Een persoon of groep heeft doorgaans bepaalde karakteristieke eigenschappen welke bekend zijn bij het publiek. Deze eigenschappen worden vervolgens in ontzettend overdreven, waardoor er een humoristische situatie ontstaat. Het woord “stereotype” is dan ook een Oudgriekse samenstelling van de woorden “stereos” en “typos”, en betekenen letterlijk “vast” en “vorm”. Bij een stereotypering houdt men dus letter vast aan de oorspronkelijke vorm van het onderwerp.

Deze vorm van humor wordt over het algemeen veel gebruikt in reclames, bij televisieprogramma’s en bij strips, maar ook in cabaretvoorstellingen komt het meer dan eens voor. Denk bijvoorbeeld aan Hans Teeuwen die onder andere mensen met het Syndroom van Down op een grappige manier belachelijk maakt, of Ronald Goedemondt die dikke mensen op de hak neemt. De meningen over bovengenoemde grappen zijn echter wel sterk verdeeld. Er zijn immers genoeg mensen die dergelijke grappen niet kunnen waarderen, maar er zijn ook veel mensen die er wel smakelijk om kunnen lachen.

Een andere bekende vorm van stereotypering zijn de moppen over domme blondjes. Natuurlijk zijn niet alle vrouwen met blond haar dom, maar het zet een situatie neer waardoor direct duidelijk is met welke persoon of groep je te maken hebt.